Friday, May 21, 2004

Pisang

Pagi tadi kat kantin ku pikirkan lepat pisang..
rupanya lepat ubi..ceh..buat aku kempunan jer

Resepi Lepat Pisang
Bahan-bahan
  • 20 biji pisang Awak masak ranum

  • 300 gm tepung gandum

  • 1 sudu besar gula pasir

  • 2 sudu besar santan

  • daun pisang

  • garam


  • Cara-cara
    Potong daun pisang berukuran 15 x 15 cm dan layur di atas api hingga layu. Pisang dilecek hingga lumat. Kemudian masukkan tepung sedikit-sedikit bersama-sama gula. Kacau hingga sebati. Masukkan santan dan garam dan kacau lagi. Jika lembik, tambah sedikit tepung. Letakkan 2 sudu besar adunan tadi ke atas daun pisang dan balut memanjang. Lipat kedua-dua belah hujung daun. Seelok-eloknya biarlah sama saiz. Kukus sehingga masak dan hidangkan.

    hehe..aku amik kat mesra.net
    aku nak suruh mak aku buat la..
    eh..mesti dia suruh aku buat pulak haha

    ni rupa cam otak² pun ada gak ni:


    selain dr itu pisang juga boley dibuat:

    Pisang Goreng


    Pisang Kerepek


    Pisang Pengat

    aa..aku rasa wording atas tu the other way round ler..cth cam Pisang Kerepek patutnya Kerepek Pisang kan? tp kalo ikut tatabahasa Pisang Goreng betul :D

    aa..jenis pisang utk sumer ni lak aku kurang pasti ler..kalo nk buat pengat pisang apa sedap aa? jenis pisang yg aku tau pun tak banyak: pisang mas (dibawa belayar), pisang awak (suka saya? :D), pisang berangan (nanti kuat berangan ke??)
    Aku jugak jumpa jenis pisang lain kt website jepun: pisang jelai, pisang kebatu, pisang nangka, pisang galo tapi rupa pisang² ni sama jer..(kalo ikut gambanya la).yang aku perasan pisang mas paling kecik, pisang berangan besar..
    oh ya ada jugak pisang montel..sangat sedap..
    jantung pisang pun penah makan gak..buat ulam

    ada jugak kelebihan makan pisang ni:
    Pisang, sejuta manfaatnya (AWAS! dlm bahasa indon!)
    Nutritional Benefits of Bananas
    Medicinal Uses of Bananas

    enuff bout PISANG
    aku nk pi rompak bank kejap

    1 Comments:

    At 2/05/2006 12:25:00 AM, Anonymous Anonymous said...

    yeahhhh idup pisang... tulong citer pisang hutan plakkk...alaa yg slalu umah kenduri masak ngan daging tu bulan posa pun ada gakk citer yer...ogan call dia gulai batang pisang...

     

    Post a Comment

    << Home