Saturday, May 22, 2004

Resdung

Tiap kali kalo aku kata gatal mata la..mata bengkak la..mesti kak mah tanya "ada resdung ke?"
erk..rasanya takde..tapi sape tah ckp kat aku dulu..semua org ada resdung..tinggal serius ngan tak jer..
pelik tu..
mak aku ada ckp, abg aku ada resdung sbb dia slalu bersin dan mata dia slalu merah kalo gosok..
aa..kalo bab mata tu aku rasa sbb tgn dia kotor tu..hehe

meh kita kaji err..takmo kaji..kita tgk apa tanda² resdung nih:
Diantara tanda-tanda resdung ialah gatal-gatal, hidung berhingus, tersumbat, sakit kepala terutama di dahi dan pipi. Penyakit resdung juga dikenali 'sinusitis'. Ramai yang tidak memandang serius tentang penyakit ini tapi sebenarnya boleh mendatangkan bahaya kepada penghidapnya. Untuk kanak-kanak, ia boleh sebabkan jangkitan sellulitis dan merah pada bahagian mata. Akhirnya boleh menyebabkan buta. Manakala untuk orang dewasa, ia boleh menyebabkan nanah daripada sinus frontal tidak dapat keluar daripada hidung dan akan masuk serta memenuhi ruang dalam otak. Ini akan menyebabkan dinding pemisah akan menjadi semakin tebal dan boleh mengakibatkan sinus mudah tersumbat
dipetik dari: Info Sains: Resdung boleh menyebabkan buta

Kalo kak sendayu tinggi lak:
Istilah Perubatan Tradisional - Ia merupakan kerengsangan hidung yang boleh menyebabkan hidung dan organ-organ lain menjadi gatal dan menimbulkan ketidakselesaan.
Istilah Saintifik - Merupakan virus kanser yang hidup di bawah lapisan kulit.Ia mengalirkan darah kotor yang menjadi punca kepada kerosakan kulit muka. Virus ini turut mengalir bersama darah yang boleh menjadi punca kepada kerosakan organ-organ tertentu dalam badan.


ehe..berkaitan ngan hidung gatal kan? yang first link tu cam tak caya jer aku baca..hehe..tapi yg penting ianya berkaitan ngan hidung yg gatal..how to cure? how to prevent? tu aku tak sure la..tp penyakit ni ada berkaitan ngan makanan (seafood kut), persekitaran (abuk/asap rokok/pencemaran) dan jugak perubahan suhu gitu..
slalunya nk cure tu ada la ubat cam gamat ke..sendayu tinggi, err..luxor..ehe..byk gak product lain..check it out urself! :D

0 Comments:

Post a Comment

<< Home