Saturday, July 10, 2004

Ego

ego tu apa ek..meh kita search dlm net sekejap.......
okeh ada tiga plak:
1. The self, especially as distinct from the world and other selves.
2. In psychoanalysis, the division of the psyche that is conscious, most immediately controls thought and behavior, and is most in touch with external reality.
3a. An exaggerated sense of self-importance; conceit.
3b. Appropriate pride in oneself; self-esteem.
oo..pride ek..sajer jer nk tulis err type psl ego ni..:)
ego ni kekadang berguna, kekadang makan diri sendiri..how do i know? eleh..i know lah! ahahaha..
ego ni slalu utk jaga 'air muka' kita..supaya tak dipandang hina oleh org sekeliling..camtu ke? aiseh..kita ni dah mmg hina kalo dipikirkan pasal amalan kita..mmg kita akan jadi hina sehinanya disisi Allah..
org yg beramal lagi byk dr kita pun tak ego tinggi..
eh..ada ke ego ni sama ngan riak? tak kot? jadi kenapa aku buat analogi org alim yg beramal banyak ni..aiyo..aku dah tak betul la..
ego ni macam..kita control perlakuan kita kan? mcm jaga maruah la..control apa kita buat supaya maruah tak tergadai..gitu kut lebey kurang..
ada yg ego tinggi sangat sampai takmo ngaku yg dia bersalah..
ada pulak ego takmo tunjukkan perasaan sebenar sampai dia terlepas perkara penting dlm hidup dia..
bukan ego ni perkara teruk tp kena kontrol..memang Islam pun agama yg bersederhana dlm segala hal..betul tak? masyaAllah..agama Allah la yg paling unggul kan..? :D
bila kita tiada ego seolah-olah kita tiada maruah..senang kena buli, mudah diperkotak-katikkan..macam takde harga diri..eish betul ke? tp ni just a piece of my thoughts..:D
Ego ni macam benteng gak..kalo kita tak ego sikit nanti org mudah perlecehkan kita..
cuba kalau kita jatuh, lepas tu sebab kita ego tinggi..kita pun bangun balik (walaupun sakit giler), bangun dengan menggunakan tangan sendiri, walaupun org sekeliling ketawakan kita..kita bangun dgn muka 'control macho' dan terus blah dr situ..hehe (bley pakai ke analogi ni?)
jadi kekadang ego boleh menyelamatkan seseorang..
ada satu peristiwa..emm..disebabkan ego putusnya 'tali' yg mengikat antara dua insan..(wakakkaka cam novel apa jer)
bukan tali pertunangan, tali persahabatan kut..:)
memasing takmo ngaku salah, takmo ngaku memasing perlukan antara satu sama lain, yg si A takmo telepon B dulu, B pulak tunggu A telefon dia..aa..gitu la lebey kurang..
lalu tali persahabatan tu putus macam tu jer, takde penjelasan, nothing..taktau apa yg dia rasa sebenarnya..
nak kata menyesal pun tak la jugak..terkilan kut..hehe
yer..ni kisah aku la aku citer ni..:P
Jadi tu psl aku tukar stail..jgn simpan, luahkan semuanya. Hati pun lega..hehe..
tapi mungkin aku tak cukup kuat utk menerima consequence (akibat) dari sikap 'keterbukaan' aku tu..aku kalah ngan perasaan aku sendiri..aku rasa takley go on lagi..jadi aku tukar balik ke diri aku yang asal, nothing would come out, aku rasa lebih baik aku simpan semuanya..so nobody hurt kan..hehe..betul la..
lagi satu yg still aku pegang dr dulu..live life to the fullest. i dont think about problems anymore..kalo ada pun sekejap jer..that is very healthy to me..:)
biarkan apa yg nak terjadi, jadi..(eh betul ke ayat ni?)
aiyo..macam org putus harapan jer..wakakakaka..siot jer..
takde la..aku takley nk comment bebanyak apa yg aku rasa skang ni...let it be..cewah..betul la..kalo aku baca balik macam org kecewa...hahahah..padahal mana ada..cuma aku tak peduli sangat dah..apa nk jadi..jadi la
lagi satu aku tau mesti ada rahmat di sebalik apa apa dugaan yg melanda kan? aku tau Allah maha adil..eheh
aku tau aku byk salah, jadi aku tau mesti tu hukuman yg Allah tetapkan utk aku..Allah suruh aku ingat Dia balik..aku harap apa yg aku tulis tak menimbulkan rasa riak di hati aku ni
aku tau cara aku salah..bila dah jadi macam ni aku dah sedar. i must be careful, very..tu pasal benda2 kecik pun kena amik perhatian.mungkin membawa ke perkara maksiat kan? who knows..
adakah aku ego? ego aku tinggi? jom tengok ego sape lagi tinggi..:D

//ooh..i`m gonna write something else in the next entry

0 Comments:

Post a Comment

<< Home