Tuesday, July 20, 2004

Cameron Highlands - Hari Pertama

yeah..aku ke cameron hujung minggu lepas..
sajer jer nk menikmati keindahan alam ciptaan Allah
nak menikmati udara segar, pokok-pokok yg hijau..damai mata memandang
salah satu cara utk kita mensyukuri nikmat Allah yg satu ni..iaitu kehidupan :D
 
aku pegi 7 orang- aku, puziah, kak mah, za, mirfat, zarin n mak puziah
aha..yup ada sorang org 'dewasa' dlm group kami
at the beginning aku memang terpk yg maybe 'journey' ni akan jd tak berapa best
sebab ada org yg lebih tua
yep, kelakuan kena jaga ma..haha..kena hormat gaks..dah tu mesti siyan kat dia sbb takley nk panjat2 or jalan jauh-jauh mcm org 'muda' cam kami ni kan kan..? hehehe
tak kisah la..yg penting aku dpt pegi..just..emm..just........
 
pegi 2 kereta- aku ngan keta aku, puziah ngan keta yg dia pinjam dr tunangnya
tp masa memula pun dh ada masalah sket la psl keta..yela..org tu ngantor keta pagi2 tu
dh tu aku ngan puziah kena la pi cheras amik mak dia
lepas tu hujan lebat giler lak tu..pergh..memang dugaan sungguh
lepas brg dh masuk lam keta, apa lagi..gerak la..time tu kol 7.54pagi
aku smpai tapah kol 9.30 pagi..so lepak jap sementara tunggu keta lagi satu
 
dlm area kol 10.30, AER pun sampai..maka WKM pun bersedia ikut AER...
eh ke AER yg ikut WKM..aku tak hingat la..
lepas kuar tol tapah, terus belok kiri jln naik ke cameron
best gak jln situ...bengkang bengkok tu toksah citer la..sepanjang jalan
mujur la tak byk lori/bas masa kami naik tu
sepanjang jln tu ada la nampak org2 asli dok tetepi jual durian la, rebung la lepas tu apa tah..aku pun tak penah tgk
ada jugak cam kws perumahan derang...4-5 biji umah jugak la kat tepi tu..anak2 derang ada gak jalan jalan ngan pak/mak derang smbil bawak raga besar (nk isi buah kut)
yg kelakarnya ada satu rumah tu (yg diperbuat dr buluh dan nipah) ada astro siooottt...
aku rasa derang ni la yg vote si MAS tu..hehe
 
lepas tu smpai kt kws LATA ISKANDAR di mana aku hampir terlajak nk bertembung ngan lori masa kt selekoh situ..hehe..cam best jer air terjun tu
lepas tu ada nmpak keta terperosok kat tepi bukit- ada tow truck tengah nk kuarkan..
ni bkn masuk jurang seblah sana tu..maybe dia terlebey kona kot...
 
lepas tu sampai la Ringlet..pekan pertama yg kitorang jumpa atas tu..
ada byk construction la..sana sini..tatau la derang nk buat apa..jalan kut
lepas Ringlet is Habu. kat sini ada Laketown Resort..
sepatutnya kws tu cantik sebab ada tasik yg besar, tp tasik tu dah jd kaler air teh susu disebabkan construction tu..
lepas tu akhirnya kami smpai ke Tanah Rata jam 12 tgh
udara nyaman jer..takde la sejuk sangat
then jumpa abg midi- dia bwk pi Hotel Highlanders-kami check in
lepas tu abg midi ajak pi minum..kitorang kata nk relek dulu..
lepas solat zuhur la baru nk jalan pun
lepas tu tidooooo...ZzzzZZzahiddzzzZzzz......
kol 2 baru bangun..hehe
 
destinasi pertama - food court berhadapan pasar raya - LUNCH la..lapo siot
lepas tu pi cari map, RM3 sa. ada sorang abg tour guide tu..dia pun dok explain kt kami apa tpt menarik kat situ..
so next destination - Rainbow Garden. Kat sini ada jual macam2 pokok bunga n sayur
bebudak ni pi beli tomato kecik macam saiz anggur..makan cam best jer..tp aku takley la..
tomato takley mkn la..:D
lepas tu pi tgk pokok..aiseh..cantik tol bunganya...
ada bunga ros tu...ish..besar siot.. tembam..cantik, lawa hehe
aku beli satu pokok bunga 3 kaler utk mak aku n sejenis pokok kaktus utk letak kt opis :D
 
destinasi ketiga - Ye Olde Smokehouse
ni sebenarnya rumah penginapan..tp mahal giler..dengar citer cecah RM1500 semalam..hish..
cam tak berbaloi ajer..tp tpt dia lawa giler..cantik
design bangunan cam zaman british..n dia punya trademark is a red phone booth
dulu masa kekecik mmg aku ada tangkap gamba kat situ..hehe
bangunan dia ni..taman landskap dia..masyaAllah lawanya.. lepas tu ada cam tumbuhan menjalar yg memenuhi dinding rumah
then taman dia..bunga cantik cantik..ada fountain lagi
tpt ni bersebelahan ngan padang golf :)
jumpa abg midi balik kt sini. dia kasi 5 bungkusan besar BUNGA..i think it`s kekwa.. macam2 kaler ada..hehe
 
next kami pi pasar malam kt brinchang..
wah..sini la tpt yg jual barang paling murah skali kat cameron ni..haha
saper giler beli sayur..beli la sayur banyak
saper giler beli bunga..aa..banyaknya bunga dia beli..hahhaha
aku beli stoberi kering..sedap
pastu beli bunga plastik ke apa ceramic tah..utk mak dia
err..beli kaktus 3 RM5
tp bunga ros situ 4 dozen dia jual RM10 hehe
kebanyakan sayur tu singgit jer..brokoli RM5
lepas tu situ ada cendawan goreng yg sedap
aa..kebanyakan peniaga situ cina
 
lepas tu pegi strawberry farm - ada self plucking
time tu dah kol 6..memula kami nk pegi Raju's Strawberry Farm tp dh tutup
itu yg pegi yg kt situ..smpai situ kami diprovok utk beli bunga yg dijual secara lelong
haha..mesti amoi tu nk habehkan sumer bunga dia..dia kira cincai jer..amende tah
tp kami takley nk masuk farm tu pun..dia dh nk tutup..
lepas tu beli stoberi dia..sikit pun tak kasi kurang
aiskrim tube dia pun tak kasi kurang jugak..hishh...sa RM1.20 tu..
tp sedap..cam aku minum ice blended stoberi kt kedai mamak ari tu jer..hahahha
lepas tu balik la..penat giler
 
mlm tu request ngan owner hotel tu nk channel 4 (astro ria) sebab nk tgk konsert AF
puas hati dpt tgk smpai abeh konsert! :D
b4 konsert kami buat senarai tpt nk pegi utk esok n time utk keluar dr hotel
sekian laporan dari cameron untuk hari yg pertama :D

0 Comments:

Post a Comment

<< Home